Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Czytaj więcej Polityka prywatności.

Paperless DevOps. Najnowsze optymalizacje systemu.

Paperless_DevOps

Zespół pracujący w Billennium nad platformą Paperless to 40 osób, dziesiątki środowisk, setki zmian i tysiące buildów, wymagających odpowiedniej atencji, pracy i czasu. Zadaniem Łukasza Żochowskiego – naszego specjalisty ds. wdrożeń oraz zespołu Grupy Produktowej, było usprawnienie i zoptymalizowanie działań, a tym samym skrócenie czasu potrzebnego do obsługi platformy.

Poniżej przedstawiamy kilka zmian wprowadzonych w obszarze DevOps Paperless.

VSTS i Integracja z Azure AD

Już samo przeniesienie projektów na Azure oraz integracja z Azure AD znacznie ułatwiło pracę całego zespołu. Pozwoliło ustandaryzować prace na board: wszystkie zespoły pracują już na jednym flow (PBI, BUG, Task), uzyskaliśmy także jedno konto do logowania do wszystkich usług oraz możliwość pracy z dowolnego miejsca czyli zdalny dostęp do board i kodu aplikacji. Visual Studio Team Services zapewnia nam również najnowszą wersje narzędzia i bardzo wysoką dostępność.

Dzięki tym zmianom ułatwiliśmy proces wejścia nowej osoby do projektu i ewentualne migracje pomiędzy zespołami. W tej chwili każdy pracuje tak samo, dzięki czemu przechodząc z projektu do projektu nie trzeba już uczyć się specyfiki pracy danego Zespołu.

Jedna solucja i skrypty dla środowiska

Jedna solucja i skrypt do stawiania środowiska dla DEV ułatwiły prace programistów, a także tych, którzy programistami nie są, ale potrzebują środowiska lokalnego. Oczyszczenie solucji ze zbędnych plików i projektów oraz zmiana referencji między projektami (a konkretnie uporządkowanie referencji między projektami) przyniosły przejrzystość i możliwość łatwego podnoszenia wersji komponentów takich jak np. .NET. W tej chwili każdy programista wchodzący do projektu w łatwy sposób może postawić sobie lokalne środowisko.

Do tej pory postawienie takiego środowiska wymagało niemal „wiedzy tajemnej” czyli znajomości kolejności instalacji bibliotek oraz zależności pomiędzy nimi i sam proces zajmował czasem nawet kilka dni. Teraz ten czas skrócił się do kilku minut.

Build dla środowiska i konfiguracja zmiennych

Wykorzystując możliwości VSTS, Łukasz przygotował nowych agentów i stworzył nowe kolejki build. Na każdej maszynie projektowej powstał nowy agent, który odpowiada za budowanie aplikacji, daje nam to obsługę wielu buildow na raz i krótszy czas oczekiwania na build. Dzięki czemu możemy wykorzystywać najnowszą składnie C#, programiści nie muszą martwić się o wytworzenie konfiguracji pod środowisko, a zarzadzanie parametrami odbywa się poprzez zmienne konfiguracyjne builda.

Na ukończeniu są prace związane ze stawianiem nowego środowiska, które będzie mogło być używane zarówno do nowego projektu, jak i tych już istniejących.  Samo przygotowanie nowego środowiska skróciło się z około 6h do kilkunastu minut.

Podsumowanie

Jak widać Paperless to i nie tylko idea eliminacji papieru, ale szeroko pojętego usprawniania i optymalizacji procesów. Praca wykonana przez Łukasza udowadnia, że nie jest to stwierdzenie jedynie w stosunku do biznesu naszych Klientów, ale również do  nas samych. Pamiętajmy, że kod Paperless to obecnie już ponad 3,5 miliona zoptymalizowanych linii kodu, tak więc sprawa tyczy się poważnego poziomu skomplikowania.